DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 30.11.2022 02:39:19 

JOP Bohumín

  • poslední verze - bi_5-00.zip (372 kB)   
    (naposledy editováno 16.9.2013)
    • gvd 2012-2013
    • technologické postupy dle reálné předlohy
       
  • starší verze - bi_4-01.zip (369 kB)
    (6.7.2011 drobná oprava kolejiště)
    • gvd 2010-2011 - autor Baresm
    • dle reálné předlohy (grafikon i kolejiště) 
    • v archivu přiložen návod a grafické pomůcky s plánovaným obsazením kolejí
    • optimalizováno pro 3 monitory s rozlišením 1280x1024 (při velikosti políčka x=10)
  • pro správné zobrazení kolejiště je třeba nainstalovat do počítače nové fonty
    "jop-stanicar-high.ttf" a  "jop-stanicar-wide_2010711.ttf

    (jsou rovněž součástí archivu se stanicí; obvyklý způsob instalace fontů ve Windows se provádí
    přes nabídku Start - Ovládací panely - Písma, přetažením příslušného .ttf souboru do okna s fonty) 
     
     
  • napodobuje ovládací rozhraní staničních zabezpečovacích zařízení ESA11 ve dvou částech uzlu
    • společně staniční obvody osobního nádraží + přednádraží
    • odděleně obvod Vrbice
  • a traťových zabezpečovacích zařízení v přilehlých traťových úsecích
    • dvojkolená trať v úseku Bohumín-Vrbice - Ostrava-Hrušov (obousměrný elektronický trojznakový autoblok ABE-1, levostranný provoz; byla zrušena někdejší 2.TK a původní 0.TK přeznačena na 2.TK)
    • dvojkolejná trať v úseku Bohumín os.n. - Dětmarovice
      (obousměrný elektronický trojznakový autoblok ABE-1, nyní již opětovně návrat k pravostrannému provozu)
    • jedokolejná odbočná trať Bohumín os.n. - Chalupki PKP
      (automatické hradlo AH-88A bez oddílových návěstidel)
    • jednokolejná odbočná trať Bohumín-Vrbice - Chalupki PKP
      (automatické hradlo AH-88A bez oddílových návěstidel)
    • jednokolejná spojovací trať na vlečku OKD  Bohumín levé přednádraží - Odb. Rychvald OKD
      (automatické hradlo AH-88A bez oddílových návěstidel)
  • ve skutečnosti je obsluha zab.zař. prováděna ze 4-5 ovládacích terminálů JOP DOZ, umístěných v dopravním sále
    ústředního stavědla (vybaveného rovněž stěnou s přehledovým reliéfem kolejiště na čtyřech velkoplošných
    zobrazovacích panelech se zpětnou projekcí), navíc s možností úsekové dálkové obsluhy stanice Dětmarovice a
    odboček Koukolná a Závada, s následujícím obsazením jednotlivých pozic:
    • výpravčí dispozice (sled vlaků hlavní trati, obsazení dopravních kolejí v hlavních staničních obvodech,
      staví/příp. nařizuje stavění vlakových cest zejm. v obvodu osobního nádraží, přechod z osobního nádraží
      do Chalupek)
    • výpravčí sever (ovládá staniční obvody odstavné nádraží, severní část kolejiště MEXIKO, severní část THÚ,
      severní část odstavných kolejí osobního nádraží, odstavné kolejiště OPJ a DKV)
    • výpravčí jih (ovládá staniční obvody levého a pravého přednádraží, jižní část kolejiště MEXIKO, jižní
      část THÚ, jižní část odstavných kolejí osobního nádraží, přechod na OKD)
    • výpravčí Vrbice (ovládá staniční obvod Vrbice, v němž se současně nachází i spádovištní stavědlo
      s možností místní obsluhy, přechod z Vrbice do Chalupek)
    • výpravčí dálkové obsluhy (úsekové ovládání Dětmarovic s předávacím kolejištěm ELNA, Odb. Závada,
      Odb. Koukolná, přilehlé traťové úseky - ve směru Petrovice levostranný provoz, ve směru Karviná hl.n.
      pravostranný provoz); tato pozice na ústředním stavědle v Bohumíně nyní není obsazena a namísto dálkové
      obsluhy jsou Dětmarovice obsazeny a ovládány místně 

      (simulace ve Staničáři nyní nezahrnuje dálkově obsluhované dopravny Dětmarovice s odbočkama)
       
  • o modernizaci zabezpečovacího zařízení bohumínského železničního uzlu je možno se dozvědět více například
    z prospektu na stránkách dodavatele http://www.azd.cz 
     
  • zpracován je grafikon 2010-2011 (před změnami)
  • víceúrovňové texty  (v základním zobrazení jsou viditelné pouze hlavní texty, detaily vyvoláte ve Staničáři
    příslušným tlačítkem v pravém horním rohu obrazovky)
  • vhodné je zobrazovat oblast na více monitorech
    (nacentrováno pro tozlišení 1280x1024 při velikosti políčka x=10)
  • rychloposun mezi jednotlivými obrazovkami je pomocí číselných kláves na textové klávesnici
    (polohy 1, 2, 3)

                                                           
  • vstupy do oblasti
    • hlavní vstupy
      • De1, De2 - Dětmarovice (směr Petrovice u Karviné, Český Těšín)
      • OH1, OH0, OH2 - Ostrava hl.n. (směr Přerov)
      • Ch1, Ch2 - Chalupki (PKP)
      • Ry - Odb. Rychvald (směr Doubrava)
    • vstupy z vleček
      • vl.B - vlečkový areál Bochemie
      • vl.Ž - vlečka ŽDB - Železárny
      • vl.D - vlečka ŽDB - Drátovny
      • OVs, OVj - opravna vozů
    • pomocné vstupy
      • THUs, THUj - areál THÚ souprav osobních vlaků
      • LDs, LDj - DKV Ostrava, PJ Bohumín, lokomotivní depo
      • OPJ - DKV Ostrava, PJ Bohumín, areál OPJ
  • stanice a zastávky
    • Bi - Bohumín osobní nádraží (zásobník povelú č. 01)
    • Bp - Bohumín přednádraží (společný zásobník povelů č. 01)
    • Vi - Bohumín Vrbice (zásobník povelů č. 02)
    • zDL - zastávka Dolní Lutyně
       
  • orientační plánek oblasti
     
       
         
                    

     


     

  • předchozí verze stanice s mírně odlišným kolejištěm - bi_3-03.zip (376 kB)    
  • gvd 2009-2010 - autor Pipin
  • orientační plánek oblasti
     
         
  • poznámky k manipulaci se soupravami výchozích a končících vlaků
  • pro téměř všechny výchozí vlaky osobní dopravy jsou nastaveny 2 možnosti jejich vzniku,
    z nichž si můžete vybrat:
    • buďto lze (obvykle 20-30 min. před plánovaným pravidelným odjezdem) změnit na
      výchozí vlak soupravu od předchozího obratového vlaku, pokud jste ji po jejím příjezdu
      ponechali ve stanici, (předchozí vlak má informaci o svém obratu s časem dalšího odjezdu
      zapsánu v poli "detail" informačního okna vlaku - F1; přečíslování se děje poklepáním
      levého tlačítka myši na kolej s vlakem a provedením volby "CV" z vyvolaného kontextového
      menu, poté již lze vybrat požadované číslo z roletky s nabízenými čísly),  nebo
    • je (obvykle 30-40 min. před plánovaným pravidelným odjezdem) nabídnut soupravový vlak
      od vstupu THUs/THUj, který je přivážen zálohou Z1 a který můžete po přistavení k nástupišti
      změnit na výchozí vlak; obdobně Vám s předstihem depo nabízí volnou lokomotivu (zpravidla
      30-40 min. před plánovaným pravidleným odjezdem vlaku, na který lokomotiva nastupuje)
  • končící vlaky jsou buď trasovány přímo k výstupu (THÚs/THÚj), nebo mají v poli "cílová stanice" zapsán
    svůj obrat; vždy je však můžete ukončit, změnit na posun (F11) a kamkoliv odložit, příp. s nimi odjet k
    libovolnému výstupu;
  • volné lokomotivy a motorové vozy je možno odstavovat na odstavných kolejích DKV
  • elektrické jednotky na ONJ
  • soupravy osobních vozů určené k čištění je třeba postupně přistavit (obvykle pomocí zálohy Z1/Z4)
    na fekální kolej, do myčky a příp. do haly THÚ, poté odstavit na vhodnou odstavnou kolej 
  • přehled posunových lokomotiv, které je třeba držet v oblasti (všechny v nezávislé trakci):
    • Z1, (příp. i Z4) - přistavování, odstavování a další manipulace souprav osobních vlaků
      (osobní nádraží, odstavné koleje osobního nádraží, odstavné nádraží ONS, přednádraží)
    • Z2 - obsluha spádoviště, rozřazování a sestava souprav nákladních vlaků (Mn), obsluha kropícího
      rámu (Bohumín-Vrbice)
    • Z3 - obsluha vleček, přestavování zátěže z vleček do obvodu Vrbice
    • Z5 - obsluha opravny vozů
    • obsluha THÚ - obsluha myčky, přistavování souprav do haly THÚ 
  • s tematikou Bohumína je spojen i kultovní simulátor "Gordikon" autora Jana Konráda (http://softikon.wz.cz)
     
     

  • předávka rozehraných situací ke stažení:
    • [den v týdnu (pondělí) _ datum (17.9.2007) _ čas simulace (19:57)]
      soubor z archívu po rozbalení umístěte do složky s oblastí
      [ .../Staničář/Stanice/Bi_2-00/ ]
      a při spouštění Staničáře jej vyberte ve Startmenu